Peršalimas. Celiakija. Kaip žarnyno gaureliai veikia mūsų sveikatą? – Gražina Gum

Peršalimas. Celiakija. Kaip žarnyno gaureliai veikia mūsų sveikatą?


Kaip žarnyno gaureliai veikia mūsų sveikatą?

Daugelis mūsų nesame girdėję ir nė nenutuokiame, kaip  ištiesų dirba mūsų virškinimo sistema, kokia yra jos sudėtis bei kokias funkcijas atlieka skirtingos žarnyno dalys. Sakysite, klystu?

Ar daugelis jūsų galėtų papasakoti, kas yra žarnos gaureliai bei kokią svarbą jie atlieka mūsų organizmo labui? Išties atrodytų keista, kad per šias nedideles plonosios žarnos ataugas yra pasisavinamos maisto medžiagos... Tačiau tai yra tiesa!

Gaureliai maisto medžiagų siurbikliai

Gaureliais yra nusėtas visas plonosios žarnos paviršius tam, kad jos plotas būtų didesnis ir ji galėtų pasisavinti kuo daugiau maisto medžiagų – tai yra labai svarbi gleivinės struktūros ypatybė.

Žiūrint pro mikroskopą vidinis žarnos paviršius panašus į mišką. Tai ir gaureliai, kurių aukštis apie siekia vos 1mm. Gaurelių viduje išsiraizgęs kapiliarų ir limfagyslių tinklas.

Gaureliai geba pasisavinti riebalų rūgštis, glicerolį, amino rūgštis ir gliukozę. Pro jų kraujagysles rezorbuojasi suvirškintos baltymų ir angliavandenių dalys, o pro limfinį antį – suvirškinti riebalai. Gaureliai, išlįsdami į gleivinės paviršių, itin padidina bendrą įsiurbiamąjį žarnos plotą, kurio reikia maisto medžiagoms įsiurbti į kraują ir limfą

Kai valgome per daug miltinių , cukraus, krakmolo turinčių patiekalų, skrudintas, koncervuotas maistas sutrikdo normalią žarnyno veiklą. Gaureliai nebeatlika pilnavertiškai savo funkcijos. Tada organizmas pradeda jausti nuolatinį alkį. kai nėra pilnavertiško maisto, nėra pilnavertiško įsisavinimo-organizmui tiesiog trūksta maistingų medžiagų. 

nebereikalo yra sakoma-švarus žarnynas-stiprus imunitetas. Jei palaikysime vidinę organizmo švarą- galime išvengti įvairiausių negalavimų; nutukimo, peršalimo ligų, netgi taip vadinamų ''nepagydomų ligų".

Labai palanku vartoti tokiu produktus, kurie turi antiseptinį poveikį. Kitaip dar vadinami ''gamtiniai antibiotikai". Tai būtų; imbieras, kajenas, česnakai, svogūnai, krienai, garstyčios, juodieji pipirai, gvazdikėliai, kardamonas, cinamonas. Ypatingai daugiau jų naudokime šaltuoju metų laiko bei esant peršalimo simtomams bei ligoms. Taip pat palanku naudoti augalinius antiseptinių prieskonių ir žolelių mišinius, kurie padėtų apvalyti.

Daugelis pastebėjo, kad atlikus detoksikaciją-organizmas atsigauna, turi daugiau enegijos, nors ir valgome kur kas mažiau, tačiau tenka kur kas mažesnio kiekio, kadangi maistas yra maistingas. Tinkamas maistas maitina organizmą.Todėl nepamirškim reguliariai kas tris- šešis mėnesius atlikti detoksikacijos kursą.

Ligos ir komplikacijos

Apie celiakiją retai kalbama, nors tai gana dažna liga. Manoma, kad šia liga gali sirgti maždaug vienas procentas visų Europos gyventojų.

Celiakija arba gliuteninė enteropatija – yra lėtinė plonosios žarnos liga, kuriai būdingas kviečių baltymo gliuteno arba į jį panašių miežių ir rugių baltymų lemiamas gleivinės pažeidimas bei sutrikęs maisto medžiagų įsisavinimas genetinį polinkį turintiems žmonėms.

Grūdinis baltymas gliutenas, kurį sudaro skirtingų rūšių proteinai,  prasiskverbia pro žarnyno sienelę ir yra suskaidomi iki rūgščių, kurios išprovokuoja organizmą kovoti.

Naujai susidarę antikūniai pradeda atakuoti plonosios žarnos gleivinės gaurelius, kurie, kaip ir minėjome, yra atsakingi už maisto medžiagų ir vitaminų įsisisavinimą bei patekimą į kraują. Dėl sukeltos uždegiminės reakcijos gaureliai negali atlikti savo funkcijos – celiakijos pažeisti gaureliai sunyksta, todėl sutrinka maisto virškinimas ir įsiurbimas.

Sergant lėtine celiakijos forma pažeidžiama žarnyno gleivinė, dėl to sutrinka būtinų medžiagų pasisavinimas. Celiakijos simptomai: viduriavimas,  odos bėrimas, nuovargis, svorio kritimas, raumenų nykimas, nevaisingumas, išmatų kitimas, kaulų skausmai.

Taisyklinga mityba visagalis ginklas

Ko gero, daugelis nustebs sužinoję, kad glitimo, sukeliančio celiakiją,  galima rasti konservuotose sriubose, salotų padažuose, leduose, tirpioje kavoje, mėsos konservantuose, pomidorų padaže, šokoladiniuose batonėliuose, garstyčiose, netgi jogurtuose.

Žmonės, sergantys celiakija, neretai stokoja geležies, vitaminų B12, B, K ir kitų mikroelementų, tad visavertė mityba yra neatsiejama organizmo stiprinimo dalis. Specialistams sudarant maisto racioną, atsižvelgiama į tai, kad organizmui reikia visų maisto medžiagų: baltymų, riebalų ir angliavandenių, vitaminų, mineralinių druskų.

Maitinimosi normos turi atitikti energetinius organizmo poreikius, padėti susidaryti naujoms ląstelėms, sąlygoti gerą žmogaus darbingumą bei atsparumą infekcinėms ligoms. 

Visgi turime suprasti, kad organizmo valymas nėra tik mitybos režimo suderinimas. Ne mažiau svarbu pasirūpinti oru, kuriuo kvėpuojame, ir kokybišku geriamuoju vandeniu.Taip pat gerkime daugiau žaliųjų kokteilių, valgykime žalialapių daržovių bei geriame organizmą šarminančius gėrimus.

Metas pokyčiams? pradėti pokyčius čia