I dalis. Smegenų mityba. – Gražina Gum

I dalis. Smegenų mityba.


Kaip funkcionuoja mūsų smegenys ir kokia svarbi yra mityba.

Mūsų smegenys yra sudėtingiausias organas. Tai mąstymo, kalbos, emocijų ir pagrindinis valdymo centras, kontroliuojantis visas organizmo funkcijas. Jos nuolat dirba priimdamos pojūčius, apdorodamos ir saugodamos informaciją. Generuoja mintis, emocijas ir kaupia, saugo atmintį. Mūsų valgomame maisto racione esančios maistingosios medžiagos leidžia smegenis palaikyti pačios darbingiausios būsenos.

Su tinkamu maistu, gautos masitingosios medžiagos pasirūpina, kad smegenys greitai ir veiksmingai funkcionuotų ir atliktų savo funkcijas.

Nervų sistemoje yra apie 60 žinomų cheminių neurotransmiterių- kurios smarkiai veikia mūsų emocijas. Neurotransmiterius sudaro aminorūgštys, randamos baltyminguose maisto produktuose. Vitaminai ir mineralai yra pagrindinės maisto sudedamosios dalys, jos reikalingos, kad paprastos aminorūgštys virstų šiais galingais neurotrasmiteriais. Minėtos maistingosios  medžiagos pasirūpina, kad smegenys greitai ir veiksmingai atliktų savo funkcijas.

Kita smegenims itin reikalinga medžiaga- riebalai, būtini smegenų sandarai, ir jų funkcijai. Kelia nuostabą, kad smegenyse yra daugiau nei 60 proc. riebalų. Taip yra todėl, kad kiekvieną nervinę smegenų lastelę apsupa membrana, sudaryta iš riebalų molekulių.

Greta svarbaus vaidmens smegenų sandarai riebalai dar labai reikšmingi kaip nešikliai, reguliuojantys imunitetą, kraujotaką, uždegiminius procesus, atmintį ir nuotaiką.

SMEGENŲ MAITINIMAS

Smegenys yra gerai maitinamos krauju. Nuolatinis kraujo srautas neša nervams svarbias maistingąsias medžiagas; aminorūgštis, vitaminus, mineralus kartu su deguonimi ir gliukoze, tiekdamas energiją smegenims. Tik 1-2 min. pertraukus kraujo srautą, kad būtų pakenkta smegenų funkcijai, susidrumstų mintys, aptemtų sąmonė.

Kad smegenys dirbtų didžiausiu pajėgumu, reikia daugybės maistingųjų medžiagų. Neuronai turi būti maitinami, kad sugebėtų tinakamai išnešioti stiprius ir aiškius pranešimus. Visai nervų sistemai reikia daug degalų, energingai protinei veiklai aprūpinti. Be geros kokybės maisto- neapsieisime, nes jis yra žaliava smegenų galiai kurti.

Energiją, reikalingą smegenims maitinti ir sveikoms nervinėms ląstelėms ir neurotransmiteriams palaikyti, gauname iš VALGOMO MAISTO.

Maistingosios medžiagos, palaikančios ir skatinančios fizinį ir protinį aktyvumą, yra vanduo, baltymai, angliavandeniai, riebalai, vitaminai ir mineralai. 

Todėl būtina rinktis pilnavertį maistą, o ne tuščias kalorijas. 

Kas yra tuščios kalorijos?

Tai smarkiai apdoroti maisto produktai, tarp jų miltiniai konditerijos gaminiai, sausainiai, saldainiai, cukringi pusryčių produktai, koncervai, užkandžiai. Juos valgydami, galite netgi labai greitai viršyti dienos kalorijų normą, tačiau juose nebus ir nėra protinę ir fizinę sveikatą stiprinančių medžiagų-vitaminų, mineralų.

Geros kokybės visaverčio maisto produktai yra; kuo šviežesni vaisiai, uogos, daržovės, salotos, neskaldyti grūdai, riešutai, sėklos, kruopos, ankštinės daržovės. Jei valgote žuvį, tai turi būti laukinė arba ekologiškai auginta kaip ir mėsa. 

Visuose pilnaverčiuose produktuose yra dalis baltymų, angliavandenių, vitaminų ir mineralų.

Kad gauti visų aminorūgščių-visai nebūtina valgyti gyvūninės kilmės produktus. Pakankamai yra ir augaliniuose produktuose. Tačiau reikia valgyti kuo daugiau įvairesnių produktų. Kad būtų sinerginis maistas. Pvz.; Ankštinių augalų, šviežių daržovių derinys su grūdais, rudaisiais ryžiais, pilno grūdo makaronais. Sezamo sėklos su bertoletijomis ir šviežiomis daržovėmis. Lęšiai, pupelės su bet kokios rūšies riešutais.

Apie tai ir dar daugiau informacijos, tinkamų sinerginių receptų rasite knygoje "Super Sveikata" čia..

MITAS, KAD GYVŪNINĖS KILMĖS PRODUKTAI GALI BŪTI PILNAVERTIS MAISTAS.

Visaverčiai ir nevisaverčiai baltymai

Jau pirmoje dalyje aptarėme, kad baltymai yra reikalingi neurotrasmiteriams-smegenų impulsų nešikliams susidaryti. Virškinamas baltymas suskyla į mažesnius darinius-aminorūgštis. Organizmui reikia maždaug 22 aminorūgščių. Kad organizmas tinkamai panaudotų aminorūgštis, būtinas visų aštuonių nepakeičiamų aminorūgščių tinkamas sąntykis. 

Maistiniai baltymai skirstomi į "visaverčius" ir "nevisaverčius". pvz. daugumos pieno, žuvies, mėsos produktų turi visus aštuonias aminorūgštis, todėl jie vadinami visaverčiais baltymais.

O grūdai, riešutai, daržovės, vaisiai- nevisaverčiai,. kadangi juose yra mažiau nei aštuonios aminorūgštys. Todėl mažesnius kiekius turinčius baltymus reikia jungti su kitais produktais. pv.z pupelės su kukurūzais, riešutais, ryžiais, sėklomis ir grūdais.  Taip vadinamas sinerginis maistas.

Organizmo atstatymui, maistingų, sinerginių receptų rasite el. mitybos programoje čia...

Tad visai nereiškia, kad visaverčiai baltymai geriau už daržovių derinius apsirūpina aminorūgštimis.Gyvūninės kilmės produktai, nors ir turi visas aminorūgštis, tačiau turi per daug prisotintų riebalų, kurie nėra naudingi mūsų organizmui.

Organimui maistinių medžiagų atstatymui, papildymui naudokite mišinį "Eliksyras" čia..

tęsinį skaitykite II dalyje.

tekstas paruoštas pagal;

Gražina Gum informaciją.

Gary L.Wenk "Your brain on food"

Lorraine Perretta "Brain food"

Cole Hudson "Brain food"

tekstas negali būti kopijuojamas ar kaip kitaip naudojamas be atskiro sutikimo.

Būkim sveiki :) www,grazinagum.lt